فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی فصل 7 – پایه هشتم

پلی لیست علوم تجربی پایه هشتم - فصل 7

2 ویدئوها
جزوه

جزوه علوم تجربی پایه هشتم – فصل 7 (20 صفحه)دانلود

فیلم و جزوه طول سال علوم پایه هشتم درس هفتم – قسمت اول

 

علوم هشتم فصل 7

 

 

 

این فصل از علوم هشتم در مورد زیست فناوری , صفات ارثی , هسته یاخته , ژن ها و تقسیم یاخته ها میباشد.

در این فصل با صفات ارثی آشنا میشویم و می آموزیم که یاخته های چی نقشی در انتقال صفات ارثی دارند.

 

علوم هشتم درس هفتم

صفت ارثی چیست؟

فرآیندی که در آن موجودات زنده ویژه گی هایی را از والدین خود کسب میکنند را وراثت میگویند.

به این ویژه گی ها صفت گفته میشود.

صفاتی که در طی فرآیند لقاح توسط والدین به فرزندان منتقل میشود, صفات ارثی هستند.

 

هسته یاخته

هسته در وسط سلول قرار دارد و هسته شامل تمام کروموزوم های سلول است که ماده ژنتیکی را رمزگذاری می کند.

کروموزوم

ساختار های نخ مانندی هستند که از پروتئین و یک مولکول DNA ساخته شده  و در ژن ها سازماندهی شده است. اطلاعات ژنومی را از یک سلول به سلول دیگر منتقل میکند.

 

 

 

دِنا در واقع دارای اطلاعات و دستورهایی برای تعیین و ایجاد صفات ارثی ما و همهٔ جانداران است. این

اطلاعات در واحدهایی به نام ژن سازماندهی شده اند.

ژن چیست علوم هشتم

ژن واحد فیزیکی و عملکردی اساسی وراثت است. ژن بخشی از دِنا و همان عامل تعیین کنندۀ صفات است که از یاخته ای به یاخته دیگر و نسلی به نسل دیگر منتقل می شود .

ژن ها مسئول تولید پروتئین هایی هستند که همه چیز را در بدن ما مدیریت میکنند.  ژن ها شکل، رنگ و بسیاری دیگر از صفات جانداران را تعیین می کنند.

 

 

 

 

سلول ها از کجا می آیند؟

فرقی نمی کند چه سلولی باشد، همه سلول ها از طریق فرآیند تقسیم سلولی از سلول های از قبل موجود می آیند. سلول ممکن است ساده ترین باکتری یا یک سلول پیچیده ای ماهیچه، استخوان یا خونی باشد.

 

تقسیم سلولی

شما از تعداد زیادی سلول تشکیل شده اید، اما مانند همه موجودات دیگر، زندگی را به عنوان یک سلول شروع کرده اید. چگونه از یک سلول به یک موجود زنده با تریلیون ها سلول تبدیل شدید؟ پاسخ تقسیم سلولی است. پس از اینکه سلول ها به حداکثر اندازه خود رسیدند، به دو سلول جدید تقسیم می شوند. این سلول های جدید در ابتدا کوچک هستند، اما به سرعت رشد می کنند و در نهایت تقسیم می شوند و سلول های جدید بیشتری تولید می کنند. این روند در یک چرخه مداوم تکرار می شود.

 

 

تقسیم سلولی بخشی از چرخه زندگی تقریباً همه سلول ها است. تقسیم سلولی فرآیندی است که در آن یک سلول برای تشکیل دو سلول جدید تقسیم می شود.

تقسیم سلولی فرآیندی است که در آن یک سلول به نام سلول والد تقسیم می شود و دو سلول جدید به نام سلول های دختر تشکیل می شود. چگونگی این اتفاق به پروکاریوت یا یوکاریوتی بودن سلول بستگی دارد.

 

تقسیم سلولی در پروکاریوت ها ساده تر از یوکاریوت ها است زیرا خود سلول های پروکاریوتی ساده تر هستند. سلول های پروکاریوتی دارای یک کروموزوم دایره ای واحد، بدون هسته و اندامک های دیگر هستند. اکثر سلول های پروکاریوتی با فرآیند شکافت دوتایی تقسیم می شوند.

در مقابل، سلول‌های یوکاریوتی دارای کروموزوم‌های متعددی هستند که درون یک هسته قرار دارند و بسیاری از اندامک‌های دیگر. تمام این قسمت های سلولی باید کپی شده و پس از تقسیم سلول از هم جدا شوند.

دو نوع تقسیم سلولی وجود دارد: میتوز و میوز.

 

تقسیم میوز و میتوز علوم هشتم

هر کدام از این روش های تقسیم سلولی ویژگی های خاصی دارند. یکی از تفاوت های کلیدی در میتوز این است که یک سلول منفرد به دو سلول تقسیم می شود که مشابه یکدیگر هستند و تعداد کروموزوم های یکسانی دارند. این نوع تقسیم سلولی برای رشد اساسی، ترمیم و نگهداری خوب است.

 

 

 

 

در میوز یک سلول به چهار سلول تقسیم می شود که نصف تعداد کروموزوم ها را دارند. کاهش تعداد کروموزوم ها به نصف برای تولید مثل جنسی مهم است و تنوع ژنتیکی را فراهم می کند.

 

 

 

سوالات درس 7 علوم هشتم

در این فیلم آموزشی در اپ و سایت آموزش ملی , استاد محمودی بر علاوه تدریس درسنامه , سوالات درس 7 علوم هشتم را نیز حل نموده است.

ورود به سایت و اپلیکیشن اصلی اموزش ملی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *