فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی فصل 6 – پایه هشتم

پلی لیست علوم تجربی پایه هشتم - فصل 6

2 ویدئوها
جزوه

جزوه علوم تجربی پایه هشتم – فصل 6 (20 صفحه)دانلود

فیلم و جزوه طول سال علوم پایه هشتم درس ششم – قسمت اول

 

علوم هشتم فصل 6

 

 

این فصل از علوم پایه هشتم در مورد دستگاه هورمونی , تنظیم سوخت و ساز , تنظیم قند خون , تنظیم کلسیم خون, تنظیم ترشح هورمون ها و… است.

 

سیستم هورمونی که بنام سیستم غدد درون ریز نیز یاد میشود. شبکه ای از غدد و اندام های بدن است که هورمون ایجاد و آزاد میکنند. غده های موجود در این سیستم بدون مجراهستند که هورمون ها را تولید کرده و آن را به سیستم گردش خون ترشح میکند.

 

 

 

 

 

غده چیست؟

غده اندامی است که هورمون هایی را می سازد که کار خاصی را در بدن شما انجام می دهند. غدد درون ریز و برون ریز موادی را که می سازند وارد جریان خون شما می کنند.

 

هورمون

هورمون یک پیام رسان شیمیایی است که از یک سلول به سلول دیگر حرکت می کند. هورمون ها در یک قسمت از بدن ترشح می شوند، در جریان خون حرکت می کنند و در قسمت دیگر بدن تأثیر می گذارند.

این به بخش های مختلف بدن انسان کمک می کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

هورمون ها تمام سلول های بدن ما را تنظیم میکند و مسوول کنترل متابولیسم بدن, رشد و بسیاری از عملکرد های دیگر بدن میباشند.

 

 ویا اگر با وضاحت بیان کنیم : هورمون ها مواد شیمیایی هستند که عملکردهای مختلف بدن را با انتقال پیام از طریق خون به اندام ها، پوست، ماهیچه ها و سایر بافت ها هماهنگ می کنند. این سیگنال ها به بدن شما می گویند که چه کاری و چه زمانی باید انجام دهد. هورمون ها برای زندگی و سلامتی شما ضروری هستند.

هورمون ها توسط غدد درون ریز مانند هیپوفیز، تیروئید یا غدد فوق کلیوی ترشح می شوند. همه غدد به عنوان غدد درون ریز طبقه بندی نمی شوند. به عنوان مثال، غدد عرق یا غدد لنفاوی غدد درون ریز نیستند.

 

 

هورمون ها در همه موجودات با بیش از یک سلول یافت می شوند و بنابراین در گیاهان و حیوانات یافت می شوند. آنها طیف گسترده ای از فعالیت های فیزیولوژیکی مانند رشد، تکامل، بلوغ، سطح هوشیاری، تنظیم قند و اشتها، رشد استخوان و غیره را تحت تاثیر قرار می دهند یا کنترل می کنند. بیماری های عمده بشر؛ به عنوان مثال، دیابت، شرایط تیروئید، شرایط هیپوفیز، برخی مشکلات جنسی، برخی مشکلات عصبی، اشتها و چاقی، مشکلات استخوانی، سرطان و غیره.

غدد اصلی سیستم غدد درون ریز انسان شامل هیپوتالاموس( خوشه ای از سلول های واقع در قاعده مغز)، هیپوفیز ( که درست در زیر هیپوتالاموس قرار دارد)، تیروئید ( در جلوی گردن ) و همچنین غدوات تولید مثل مانند: بیضه ها یا تخمدان ها، و پانکراس، اندام غده ای که بخشی از دستگاه گوارش نیز می باشد.

سیستم غدد درون ریز:

 

 

 

 

علوم هشتم درس 6

اندام های سیستم غدد درون ریز چیست؟

سیستم غدد درون ریز از سه نوع بافت تشکیل شده است:

 

غدد درون ریز  ( پینه آل , هیپوفیز , تیروئید , پارا تیروئید , فوق کلیوی )

اندام ها ( هیپوتالاموس , پانکراس , بافت چربی , تخمدان ها , بیضه ها )

بافت های مرتبط با غدد درون ریز ( دستگاه گوارش , کلیه ها , کبد , قلب , جفت )

 

عملکرد سیستم غدد درون ریز

سیستم غدد درون ریز شما چه می کند؟ غدد آن هورمون هایی را ایجاد و آزاد می کنند که تقریباً تمام فرآیندهای بدن شما را کنترل می کنند. آنها متابولیسم، رشد و تکامل شما را هماهنگ می کنند و احساسات، خلق و خو، عملکرد جنسی و حتی خواب شما را کنترل می کنند. سیستم غدد درون ریز شما:

 

هورمون هایی می سازد که :

متابولیسم

هموستاز ( تعادل داخلی ثابت ) مانند تنظیم فشار خون و قند خون , تعادل مایعات (آب )و الکترولیت ها و دمای بدن.

رشد و توسعه

تولید مثل

چرخه خواب و بیداری

عملکرد جنسی

خلق و خو

شما را کنترل می کنند.

نحوه ترشح هورمون های شما را کنترل می کند

این هورمون ها را به جریان خون شما می فرستد تا بتوانند به قسمت های دیگر بدن بروند

 

خود تنظیمی چیست علوم هشتم

 

 

 

 

تئوری خودتنظیمی به عنوان توانایی افراد برای کنترل رفتار، احساسات و افکارشان تعریف شده است. خودتنظیمی زمانی مطرح می شود که فرد باید اقدامات خود را برای رسیدن به اهداف شخصی تنظیم کند. نظریه خودتنظیمی نشان می دهد که افراد از نظر رویه ای جبرگرا نیستند (یعنی از قوانین ثابت پیروی نمی کنند). در عوض، آنها به بازخورد محیطی به طور انعطاف پذیر پاسخ می دهند.

خودتنظیمی به افراد این قدرت را می دهد که به جای اینکه تحت کنترل احساسات یا اصرار باشند، انتخاب کنند که چگونه عمل کنند یا رفتار کنند. خود تنظیمی از دهه 1960 مورد مطالعه قرار گرفته است و اخیراً به دلیل کمک به شکل دادن به زندگی مردم توجه بیشتری را به خود جلب کرده است.

 

خودتنظیمی یک عامل اساسی در رشد، یادگیری، موفقیت، سلامت روان، میزان چاقی، اعتیاد، سطح جرم و جنایت و بسیاری موارد دیگر است. خودتنظیمی در افکاری نقش دارد که اعمالی را تعیین می کنند که افراد با محیط خود سازگار می شوند. این یک فرآیند حیاتی است که به انسان کمک می کند تا خود را با موقعیت هایی که هر روز با آن روبرو می شود سازگار کند.

 

خلاصه درس 6 علوم هشتم

 

 

سیستم غدد درون ریز شبکه ای از غدد و اندام هایی است که در سراسر بدن قرار دارند.

 

این شبیه به سیستم عصبی است که نقش حیاتی در کنترل و تنظیم بسیاری از عملکردهای بدن ایفا می کند. اما برخلاف سیستم عصبی، از هورمون ها به جای تکانه های عصبی و انتقال دهنده های عصبی استفاده می کند.

هورمون ها توسط غدد سیستم غدد درون ریز ترشح می شوند و از طریق جریان خون به اندام ها و بافت های مختلف بدن می رسند. سپس هورمون ها به این اندام ها و بافت ها می گویند که چه کاری انجام دهند یا چگونه کار کنند.

ورود به سایت و اپلیکیشن اصلی اموزش ملی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *