فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی فصل 2 – پایه هشتم

پلی لیست علوم تجربی پایه هشتم - فصل 2

2 ویدئوها
جزوه

جزوه علوم تجربی پایه هشتم – فصل 2 (20 صفحه)دانلود

فیلم و جزوه طول سال عربی پایه هشتم درس دوم – قسمت اول

 

علوم هشتم فصل 2

 

 

فصل دوم علوم پایه هفتم در مورد تغیر های شیمیایی در زنده گی, سوختن ( روشی برای استفاده از انرژی شیمیایی مواد ) , فرآورده های سوختن  و آزاد شدن انرژی با تغییر شیمیایی در بدن جانداران  میباشد.

 

علوم هشتم فصل دوم

تغیر شیمیایی

به تغیری گفته میشود که در آن ماهیت ماده اولیه تغیر میکند و یک ماده جدید با خواص جدید بوجود میاید.مثلا وقتی کاغذ میسوزد و خاکستر بدست می آید.یک نوع تغییر شیمیایی میباشد,  و تغیر شیمیایی غیر قابل برگشت میباشد.

 

 

یک تغیر شیمیایی زمانی رخ میدهد که ترکیب ماده تغیر کند. زمانی که پیوند های شیمیایی بین اتم ها شکسته میشوند و پیوند های جدید تشکیل میشوند , یک تغیر شیمیایی رخ میدهد. در یک تغییر موادی که وارد یک تغیر شیمیایی میشوند واکنش دهنده ها, و موادی که در پایان تغیر یا واکنش تولید میشود محصولات میباشد.

 

 

 

برای یک تغیر شیمیایی چی نیاز است؟

پیوند های شیمیایی باید با برخورد انرژی کافی ( انرژی فعال سازی ) بین مولکول ها شکسته شوند.

مولکول ها باید در جهت مناسب با هم بر خورد کنند. این دو معیار باید رعایت شوند تا برخورد مطلوب صورت بگیرد و تغیر شیمیایی بوجود بیاید.

آیا سرخ کردن تخم مرغ یک تغیر شیمیایی است؟

زمانی که تخم مرغ سرخ شود , پیوند های موجود در پروتئین های تخم مرغ شکسته میشود و سپس پیوند های جدیدی با پروتئین های دیگر تشکیل میدهد. در این پروسه مولکول های آب که هر مولکول پروتئین را احاطه کرده اند. به بیرون رانده میشوند.این باعث میشود که تخم مرغ جامد شود. روش گرم کردن تخم مرغ برای سرخ کردن آن یک تغیر شیمیایی است. زیرا این پروسه غیر قابل برگشت است.

 

علوم هشتم درس 2

تغیر فیزیکی و شیمیایی از هم چه فرق دارند؟

در یک تغیر فیزیکی ظاهر یا شکل ماده تغیر میکند اما اصلیت ماده تغیر نمیکند . مثلا یک توده یخ در گرما ذوب میشود یعنی از حالت جامد به مایع تبدیل میشه ولی ذرات اصلی سازنده این ماده تغیر نمیکند. و تغیر فزیکی یک تغیر قابل برگشت است . مثلا آب مایع امکان جامد شدن دوباره آن وجود دارد.

اما در تغیر شیمیایی, نوع ماده تغیر میکند و حد اقل یک ماده جدید با خواص جدید تشکیل میشود. مثل سوختن کاغذ, و تغیر شیمیایی یک تغیر غیر قابل برگشت است یعنی خاکستر دوباره به کاغذ برگشته نمیتواند.

 

 

 

در یک تغیر شیمیایی انرژی چطور آزاد میشود؟

اگر مولکول های واکنش دهنده در یک واکنش معین انرژی بیشتری  نسبت به مولکول های محصول داشته باشندانرژی به صورت گرما و نور در محیط آزاد میشود.

 

فکر کنید ص 11 علوم هشتم

 

 

 

هر یک از شکلهای زیر، یک تغییر شیمیایی یا فیزیکی را نشان می دهد.
با توجه به آنها مشخص کنید:
الف( کدام تغییر(ها) فیزیکی و کدام تغییر(ها) شیمیایی اند؟

-الف) میخ آهنی در محلول کات کبود
پاسخیک تغییر شیمیایی گرماده که با تولید گاز همراه است .

– ب) آزمایش کوه آتشفشان
پاسخیک تغییر شیمیایی و گرما ده است .
پ) جوشیدن آب
پاسخیک تغییر فیزیکی و گرما گیر است .

ت) تخم مرغ در سرکه
پاسخیک واکنش شیمیایی و گرماگیر است , گاز کربن دی اکسید بوجود می آید .

 

ب) چه شواهدی نشان دهنده تغییر شیمیایی اند؟
پاسختولید گاز –تغییرات دما همراه با نور و گرما – تشکیل ماده جامد – تولید ماده ی جدید با خواص جدید نشانه تغییر شیمیایی مواد می تواند باشد.

 

سوختن، روشی برای استفاده از انرژی شیمیایی مواد

واکنش سوختن واکنشی است که در آن یک ماده با گاز اکسیژن واکنش می دهد و انرژی را به شکل نور و گرما آزاد می کند. واکنش های سوختن باید شامل باشد.

واکنش های سوختن همیشه محصولات یکسانی را ارائه می دهند. اصلی ترین آنها انرژی است، زیرا واکنش های سوختن برای تولید انرژی ( که به شکل نور و گرما آزاد میشود ) انجام می شود. محصولات دیگر دی اکسید کربن و آب هستند. در طی سوختن، کربن هیدروکربن با اکسیژن ترکیب می شود و دی اکسید کربن تشکیل می دهد.

 

 

 

آزاد شدن انرژی با تغییر شیمیایی در بدن جانداران

مواد غذایی نیز مانند مواد دیگر، انرژی شیمیایی دارند به طوری که با سوزاندن آنها می توان گرما تولید کرد.

جانوران و انسان ها نیز با سوزاندن مواد غذایی در بدن خود انرژي برای انجام فعالیت های خود حاصل میکنند.

در بدن انسان ها و جانوران دیگر، شعله یا جرقه برای سوختن مواد غذایی وجود ندارد؛ پس مواد غذایی در

بدن موجودات زنده چگونه می سوزند؟

در بدن موجودات زنده کاتالیزگر های گوناگونی به نام آنزایم ها وجود دارند. آنزایم ها باعث میشوند تا واکنش های شیمیایی در بدن موجودات زنده سریعتر انجام شوند.

 

راه های دیگرِ استفاده از انرژی شیمیایی مواد

یکی از راه دیگر برای استفاده انرژی شیمیایی , تغییر آن به انرژی الکتریکی میباشد.

دستگاهی که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند سلول یا باتری نامیده می شود. ماده شیمیایی ذخیره شده در سلول دارای انرژی شیمیایی است که تحت یک واکنش شیمیایی قرار می گیرد و انرژی الکتریکی تولید می کند.

باتری ها چطور انرژی الکتریکی را تولید میکنند؟

یک واکنش شیمیایی بین فلزات و الکترولیت، الکترون های بیشتری را در یک فلز نسبت به فلز دیگر آزاد می کند. فلزی که الکترون های بیشتری آزاد می کند بار مثبت ایجاد می کند و فلز دیگر بار منفی ایجاد می کند.

اگر یک هادی یا سیم، یک سر باتری را به سر دیگر متصل کند، الکترون ها از طریق سیم جریان می یابند تا بار الکتریکی را متعادل کنند. و انرژی الکتریکی ایجاد میشود.

 

سوالات درس دوم علوم هشتم

در این فیلم آموزشی در اپ و سایت آموزش ملی , استاد محمودی بر علاوه تدریس درسنامه , سوالات درس دوم علوم هشتم را  نیز حل نموده است.

ورود به سایت و اپلیکیشن اصلی اموزش ملی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *