فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی بخش 3 – پایه هفتم

پلی لیست علوم تجربی پایه هفتم (بخش سوم:منابع خدادادی در خدمت ما)

4 ویدئوها
جزوه

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی بخش 3 - پایه هفتم جزوه علوم هفتم بخش 3 ، فصل5 (از معدن تا خانه) (4 صفحه)دانلود

فیلم و جزوه علوم هفتم بخش سوم فصل پنجم از معدن تا خانه – قسمت اول

 

علوم هفتم از معدن تا خانه

در علوم هفتم فصل 5 موضوع از معدن تا خانه آمده است. در این درس به این موضوعات پرداخته شده است که ما مواد اولیه که برای ساخت وسایل به کار میروند چطور و از کجا بدست میاوریم. 

 

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی بخش 3 - پایه هفتم

 

خلاصه درس 5 علوم هفتم

موادی که ما در زندگی روزمره خود استفاده میکنیم تعداد کمی از آنها به شکل مستقیم و بقیه به طور غیر مستقیم از زمین بدست می آیند.مواد اولیه برای ساختن بسیاری از وسایل از معادن مختلف مثل: آهن , مس , نقره , طلا , کربن , گچ و غیره بدست می آیند.

در این معادن مواد معمولا به صورت ترکیب وجود دارد.مثلا عنصر آهن در طبیعت به شکل سنگ معدن آن یافت میشود که این حالت آهن از فلز آهن فرق دارد.

برای دستیابی به آهن باید اول معادن آهن را شناسایی و سنگ معدن آهن را از آنجا استخراج کنیم ,  عنصر آهن در طبعیت بصورت اکسید های آهن پیدا میشود. برای خالص سازی آهن پروسه های جدا سازی آهن از این اکسید ها صورت میگیرد که یک تغییر شیمایی میباشد و با صرف انرژی زیاد اتفاق می افتد.

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی بخش 3 - پایه هفتم

 

طوریکه در شکل 3 مشاهده می نمایید , سنگ معدن آهن را با کربن و سنگ آهک در کوره های مخصوص حرارت میدهند , در نتیجه اتم های اکسیژن از آهن جدا شده و به شکل دی اکسید کربن خارج میشود.در نتیجه فلز آهن به شکل مذاب در ته کوره باقی میماند.و این مذاب یا مایع آهن را در قالب ها میریزند و آهن به شکل های مختلف را وارد بازار میکنند.

خود را بیازمایید صفحه 37 علوم هفتم

در خود را بیازمایید ص 37 علوم هفتم یک جدول آمده است که در آن بعضی ویژگی های فلز آهن با سنگ معدن آهن با هم مقایسه گردیده اند.

جدول صفحه 37 علوم هفتم

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی بخش 3 - پایه هفتم

 

برای مشاهده حل بقیه فعالیت ها و سوالات فصل 5 علوم هفتم مثل حل صفحه 37 علوم هفتم , فیلم های آموزشی فصل 5 علوم پایه هفتم را میتوانید در سایت و اپلیکیشن آموزش ملی مشاهده نمایید.

سوالات درس 5 علوم هفتم را هم میتوانید پس از اتمام تدریس درسنامه , مشاهده نمایید.

ورود به سایت و اپلیکیشن اصلی اموزش ملی

به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *