فیلم و جزوه طول سال ریاضی فصل 1 – پایه هفتم

پلی لیست ریاضی هفتم فصل 1 (راهبردهای حل مسئله)

3 ویدئوها
جزوه

فیلم و جزوه طول سال ریاضی فصل 1 - پایه هفتم جزوه ریاضی هفتم فصل 1 راهبردهای حل مسئله (8 صفحه)دانلود

فیلم و جزوه طول سال ریاضی هفتم فصل اول راهبردهای حل مسئله – قسمت اول

چگونه مسئله را حل کنیم؟

حل کردن هر مسئله 4 مرحله دارد. هر وقت قرار است مسئله ای را حل کنید(مسئله هر کتاب) این 4 مرحله را به ترتیب در نظر داشته باشید تا به نتیجه مطلوب برسید.

مرحله اول در حل مسئله ریاضی : فهمیدن مسئله

در مرحله اول مسئله را با دقت کامل بخوانید. قبل از اینکه به دنبال راه حل بگردید و سعی بر حل کردن مسئله نماید ، باید کمی سرعت خود را کم کنید و کل مسئله را یک بار (و حتی دو بار) بخوانید. این به شما کمک می‌کند تا تصویر بزرگ‌تر و کامل‌تری داشته باشید و خواسته مسئله را دریابید.

 بعضی اوقات, بدون دلیل، اطلاعات اضافه در مسئله گنجانده می‌شود. شما باید بتوانید تمرکز خود را حفظ کنید، آن جزئیات اضافی را نادیده بگیرید و دریابید که سؤال واقعی در آن مسئله چه چیزی است. و مسئله از شما چی خواسته است.

مرحله دوم در حل مسئله ریاضی: انتخاب راهبرد مناسب

در این مرحله باید یک راهبرد مناسب به مسئله مورد نظر دریافت کنید. راهبرد های حل مسئله مراحلی هستند که شخص برای یافتن مشکلاتی که در مسیر رسیدن به هدف خود قرار دارند، از آنها استفاده می کند.  این راهبرد ها میتواند شامل: رسم و شکل, الگو سازی, حدس و آزمایش و… باشد.

مرحله سوم در حل مسئله ریاضی: حل کردن مسئله

با راهبردی که انتخاب کرده اید مسئله را حل کنید. اگر تشخیص داده اید که این راهبرد برای حل مسئله شما نتیجه نمیدهد برگردید به مرحله قبلی و راهبرد جدید انتخاب کنید

مرحله چهارم در حل مسئله ریاضی: بازگشت به عقب

حل مسئله فقط با دریافتن جواب ریاضی تمام نمیشود. باید برگردیم به عقب و ببینیم که مسئله از ما چی خواسته است؟ آیا ما به جواب نهایی مسئله رسیدیم؟ شاید مسئله یک موضوع تحلیلی داشته باشد پس بعد از اینکه جواب ریاضی آنرا دریافت کردیم, بر میگردیم به عقب و به کمک جواب دریافتی ریاضی ما بخش تحلیلی مسئله را نیز حل میکنیم تا مسئله ما به طور کامل حل گردد.

ریاضی هفتم فصل اول شامل درس های: 1- راهبرد رسم و شکل 2- راهبرد الگوسازی 3- راهبرد حذف حالت های نامطلوب 4- راهبرد الگویابی 5- راهبرد حدس و آزمایش 6- راهبرد زیر مساله 7-راهبرد حل مساله ساده تر و 8- راهبرد روش ها نمادین میباشد.

در مراحل حل مسئله, مرحله دوم آن انتخاب راهبرد مناسب است. در اینجا ما چندین راهبرد برای حل مسائل را مورد مطالعه قرار میدهیم.

راهبرد رسم و شکل

راهبرد رسم شکل راهبرد شهودی است. بعضی از مسئله ها را میتوان با استفاده از این راهبرد به راحتی حل کرد. و برای بعضی مسئله های دیگر نیز میتوان به کمک این راهبرد رسم و شکل راهبرد مناسب و دقیق برای حل آنها دریافت.

در ریاضی هفتم صفحه 2 راهبرد رسم و شکل آمده است . راهبرد رسم و شکل مهمترین راهبرد در حل یک مسئله میباشد که ما اکثراً در حل مسائل از این راهبرد مهم استفاده میکنیم. و 3 مسئله که در این صفحه است , در این فیلم آموزشی به وضاحت تمام حل گردیده است.

راهبرد الگوسازی

الگوسازی چیست؟

الگو سازی در ریاضی به معنای کشف رابطه و نظم موجود بین مسئله ها میباشد.

گاهی وقتها در بعضی از مسئله ها تمام حالت های ممکن خواسته میشود. در این گونه مواقع بهتر است برای حل مسئله از راهبردهای الگوسازی استفاده کنیم و با رسم یک جدول منظم، اعداد و ارقام و داده های مسئله را مرتب کرده تا بتوانیم تمام حالت های صحیح برای جواب مسئله را به دست آوریم.

کتاب ریاضی هفتم صفحه 3 در مورد راهبرد الگو سازی میباشد که الگو مبحث خیلی مهم و کاربردی در بخش ریاضیات است و در پایه های بالا هم کاربرد اساسی دارد.

اعداد طبیعی

اعدادی هستند که از یک شروع می‌شود و تا بینهایت (عدد n ) ادامه دارند. و شامل صفر نمی‌شود.

به بیان ساده، عدد طبیعی، عددی است که در طبیعت وجود دارد و برای شمردن عناصر طبیعی استفاده می‌شوند، برای مثال عدد صفر یا اعداد منفی در طبیعت وجود ندارند و در مجموعه اعداد طبیعی نیستند.

مثال: دو عدد طبیعی را پیدا کنید که حاصل ضرب آنها 24 و حاصل جمع آنها کمترین مقدار ممکن باشد. جدول را با نظم و ترتیب کامل کنید.

حاصل جمع

دومین عدد

اولین عدد

25

14

11

10

24

12

8

6

1

2

3

4

ریاضی هفتم صفحه 4 شامل راهبرد مهم دیگری در حل مسائل میباشد, که این راهبرد , راهبرد حذف حالت های نامطلوب است.

راهبرد حذف حالت های نامطلوب:

به شرایط و اطلاعات مسئله توجه کنید و حالت های نامطلوب و نادرست را کنار بگذارید؛ آن گاه پاسخ مسئله یا

همان حالت های مطلوب به دست می آیند. و بعدا میتوانیم با استفاده از الگو سازی جدول و شکل منظم برای مسئله درست کرده و مسئله را حل کنیم.

اعداد حسابی:

اعداد حسابی همان اعداد طبیعی در دستگاه اعداد عربی هستند که صفر هم به آنها اضافه شده‌است. به اعداد حسابی اعداد صحیح نامنفی هم گفته می‌شود.

راهبرد الگویابی:

یکی از مباحث بسیار مهم در ریاضی مبحث الگوهای عددی و هندسی است. دو نوع الگو برای دانش آموزان معرفی می شود که عبارتند از:

  1. الگوهای عددی
  2. الگوهای هندسی

 

تفاوت الگوهای عددی و هندسی در چیست؟

الگوهای عددی همانطور که از اسم آن مشخص است با اعداد مشخص می شوند و هر یک از اعداد در الگو، جملات الگو نامیده می شوند. مثلا جمله سوم الگوی عددی زیر برابر با 5 است.

1,3,5,7……

الگوهای هندسی با رسم شکل مشخص می شوند و در آنها با شماره شکل الگو سر و کار داریم.

در الگوهای عددی، باید یک رابطه ای بین جملات الگو ( اعداد داده شده در الگو ) را پیدا کرد و سپس با استفاده از رابطه به دست آمده جملات دیگر الگو را محاسبه نمود اما در الگوهای هندسی باید بتوانیم تشخیص دهیم که شکلهای الگو بر چه اساسی رسم شده اند و شکلهای بعدی را نیز رسم کنیم و تعداد اشیایی که در ساخت شکلها به کار می روند را حساب کنیم.

حل مسائل ریاضی هفتم صفحه 4 و 5 را میتوانید در این فیلم آموزشی مشاهده کنید.

حل مسائل ریاضی هفتم صفحه 5 :

مثال الگوی عددی: سه عدد بعدی الگوی زیر را بنویسید.

1,4,9,16,…….

الگوی بالا بر اساس مربع اعداد طبیعی ترتیب شده است.

فیلم و جزوه طول سال ریاضی فصل 1 - پایه هفتم

 

 

 

 

 

 

 

 

پس سه عدد بعدی الگوی بالا 36,25و 49 میباشد.

1,4,9,16,25,36,49…

مثال الگوی هندسی: شکل دهم با چند چوب کبریت ساخته میشود ؟چرا؟

فیلم و جزوه طول سال ریاضی فصل 1 - پایه هفتم

 الگو برای شکل بالا قرار ذیل میباشد:

فیلم و جزوه طول سال ریاضی فصل 1 - پایه هفتم

 

 

 

در اینجا n شماره شکل ما را شامل میشود, یعنی اگر بخواهیم تعداد چوب کبریت شکل اول را بدست بیاریم بجای  n عدد 1 را میگذاریم. و یا اگر بخواهیم تعداد چوب کبریت برای شکل های 4 و دهم را دریابیم بجای n اعداد مورد نظر را میگذاریم.

فیلم و جزوه طول سال ریاضی فصل 1 - پایه هفتم

 

 

 

 

 

 

      

راهبرد حدس و آزمایش

ممکن است یک مسئله، راه حل مستقیمی نداشته باشد یا راه رسیدن به جواب آن طولانی و دشوار باشد. شما

می توانید با یک روش منطقی و منظم، پاسخ احتمالی مسئله را حدس بزنید؛ سپس با توجه به شرایط گفته شده در مسئله، حدس خود را بررسی کنید و با توجه به نتیجهء به دست آمده حدس بعدی را بزنید تا کم کم به پاسخ مسئله نزدیک شوید.

تمرین های که در کتاب ریاضی هفتم صفحه 6 برای دانش آموزان آمده است , نسبتا مغلق برای دانش آموزان پایه هفتمی است که در این فیلم آموزشی استاد الهه درویشی این تمرین ها را با توضیح و تشریح کامل حل نموده است.

ورود به سایت و اپلیکیشن اصلی اموزش ملی

به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *