فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی بخش 4 – پایه هفتم

جزوه

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی بخش 4 - پایه هفتم جزوه علوم هفتم بخش 4،فصل8 (انرژی و تبدیل های آن)  (5 صفحه)دانلود

فیلم و جزوه طول سال علوم هفتم بخش چهارم فصل هشتم انرژی و تبدیلهای آن – قسمت اول

 

علوم هفتم فصل 8

فصل هشتم پایه هفتم در مورد انرژی و تبدیل های آن میباشد.

انرژی چیست؟

ظرفیت یا قدرت انجام کار , مانند ظرفیت حرکت یک جسم ( با جرم معین ) در اثر وارد کردن نیرو را انرژی گویند. انرژی میتواند به اشکال مختلفی مانند الکتریکی , مکانیکی , شیمیایی , حرارتی ,یا هسته ای وجود داشته باشد و از شکلی به شکل دیگر تبدیل شود.

 

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی بخش 4 - پایه هفتم

 

کار

کار نشان دهنده نوعی انرژی است . کار زمانی انجام میشود که نیرویی بر چیزی وارد شود که از یک موقعیت به موقعیت دیگر تغییر مکان دهد.

 

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی بخش 4 - پایه هفتم

 

خود را بیازمایید صفحه 70 علوم هفتم

شکل زیر شخصی را نشان می‌دهد که با نیروی افقی ۳۲۵ نیوتونی جعبه‌ای را به اندازه ۲ متر در امتداد نیروی وارد شده به آن جابه‌جا می‌کند. کاری که این شخص روی جعبه انجام می‌دهد، چقدر است؟

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی بخش 4 - پایه هفتم

علوم هفتم صفحه 70

با در نظر داشت مسئله بالا داریم که :
نیروی وارد شده به جعبه از طرف شخص: ۳۲۵ نیوتون
جابه‌جایی جعبه در جهت نیروی وارد شده به آن: ۲ متر

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی بخش 4 - پایه هفتم

 

انواع انرژی

انرژی مکانیکی

انرژی مکانیکی به موقعیت و حرکت جسم بستگی دارد و قدرت آن از مجموع انرژی حرکتی (انرژی جنبشی) و انرژی ذخیره شده (پتانسیل) حاصل می‌شود. به عبارت دیگر، وقتی انرژی پتانسیل یک جسم با انرژی جنبشی آن ترکیب می شود، انرژی مکانیکی ایجاد می کند.

انرژی حرکی (جنبشی)

انرژی جنبشی شکلی از انرژی است که یک جسم یا یک ذره به دلیل حرکت خود دارد. تمام اجسام متحرک دارای انرژی جنبشی هستند.

انرژی الکتریکی

انرژی الکتریکی حرکت الکترون ها ( ذرات ریزی که اتم ها را به همراه پروتون ها و نوترون ها تشکیل میدهند ) است. حرکت الکترون ها در سیم را الکتریسیته میگویند , صاعقه نیز نمونه انرژی الکتریکی میباشد.

انرژی حرارتی

از ارتعاش اتم ها و مولیکول های درون مواد بوجود میاید . بنام انرژی گرمایی نیز یاد میشود. هر چه سریعتر حرکت کنند انرژی بیشتری دارند و گرمتر میشوند.

انرژی شیمیایی

انرژی شیمیایی در پیوند های اتم ها و مولکول ها ذخیره میشود. همین انرژی است که این ذرات را در کنار هم نگه میدارد. انرژی شیمیایی ذخیره شده در مواد غذایی , زیست توده , نفت و گاز طبیعی یافت میشوند.

انرژی هسته ای

این انرژی در هسته اتم ها ذخیره میشود. این انرژی زمانی آزاد میشود که هسته ها با هم ترکیب  شوند یا از هم جدا شوند. نیروگاه های هسته ای اتم های اورانیوم را برای تولید برق تقسیم میکنند.

انرژی تابشی

این انرژی به نام انرژی نور یا انرژی الکترومقناطیسی نیز یاد میشود. نوعی انرژی جنبشی است که در امواج حرکت میکند. برای مثال انرژی خورشید , اشعه ایکس , و امواج رادیویی.

انرژی صوتی

حرکت انرژی از طریق مواد است. به صورت امواج حرکت میکند. و زمانی بوجود میاید که نیرویی باعث ارتعاش یک جسم یا ماده شود. مقدار انرژی موجود در انرژی صوتی بسیار کمتر نسبت به سایر اشکال انرژی میباشد.

انرژی الاستیکی

یک نوعی از انرژی است که از انرژی پتانسیل است که در یک جسم الاستیک ذخیره میشود. مانند یک نار الاستیک کشیده شده. اجسام الاستیک انرژی الاستیک را وقتی ذخیره میکنند که نیرویی باعث  فشرده شدن یا کشیده شدن آنها شود.

انرژی گرانشی

شکلی از انرژی پتانسیل است. این انرژی با جاذبه یا نیروی گرانشی مرتبط است. به عبارت دیگر انرژی نگه داشته شده توسط یک جسم زمانی که در موقعیت بالا در مقایسه با موقعیت پایین تر قرار دارد.

 

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی بخش 4 - پایه هفتم

 

مبحث مهمی دیگری که در علوم هفتم درس هشت قرار است مطالعه نمایید , انرژی پتانسیل گرانشی میباشد.

انرژی پتانسیل گرانشی

انرژی پتانسیل گرانشی، انرژی است که در یک جسم به دلیل ارتفاع عمودی آن ذخیره می‌شود یعنی زمانی که یک جسم در برابر گرانش تا یک ارتفاع خاص بالا می رود، به دست می آورد.

کتابی را در نظر بگیرید که بالای یک میز قرار گرفته است. همانطور که کتاب از روی زمین به سمت میز بالا می رود، مقداری نیروی خارجی در برابر نیروی گرانش عمل می کند. اگر کتاب دوباره روی زمین بیفتد، انرژی “سقوط” کتاب توسط نیروی گرانش تامین می شود. بنابراین، اگر کتاب از روی میز بیفتد، این انرژی پتانسیل به سمت شتاب بخشیدن به جرم کتاب می رود و به انرژی جنبشی تبدیل می شود. وقتی کتاب به زمین می خورد، این انرژی جنبشی در اثر ضربه به گرما و صدا تبدیل می شود.

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی بخش 4 - پایه هفتم

 

 

عواملی که بر انرژی پتانسیل گرانشی یک جسم تأثیر می‌گذارند، ارتفاع آن نسبت به نقطه مرجع، جرم آن و قدرت میدان گرانشی است که در آن قرار دارد. بنابراین، کتابی که روی یک میز قرار دارد، انرژی پتانسیل گرانشی کمتری نسبت به کتابی دارد که بالای یک کمد بلندتر قرار گرفته است و انرژی پتانسیل گرانشی کمتری نسبت به کتابی سنگین‌تر که روی همان میز قرار دارد.

انواع انرژی پتانسیل بر علاوه گرانشی:

انرژی پتانسیل الاستیک(کشسانی فنر): انرژی که جسم در حالت تغییر شکل در اثر تغییر در پیکربندی آن در اختیار دارد، انرژی پتانسیل الاستیک نامیده می شود. این انرژی با شکل بدن مرتبط است.

انرژی پتانسیل الاستیک در اجسامی که می‌توانند فشرده یا کشیده شوند، مانند نوارهای لاستیکی، ترامپولین و طناب‌های بانجی ذخیره می‌شود. هر چه یک جسم بیشتر بتواند کشش یابد، انرژی پتانسیل الاستیک آن بیشتر می شود.

اجسامی که انرژی پتانسیل الاستیکی را ذخیره می کنند معمولاً دارای حد الاستیک بالایی هستند. با این حال، تمام اجسام الاستیک دارای آستانه ای برای باری هستند که می توانند تحمل کنند. هنگامی که جسم فراتر از این حد تغییر شکل داده شود، به شکل اولیه خود باز نخواهد گشت.

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی بخش 4 - پایه هفتم

 

انرژی پتانسیل شیمیایی: انرژی مربوط به تشکیل یا شکستن پیوندهای شیمیایی یا تغییر حالت (جامد، مایع یا گاز) است.

انرژی پتانسیل هسته ای – انرژی ذخیره شده در پیوندهای هسته ای است. به دلیل این انرژی است که هسته اتم های یک مولکول را نگه می دارد. در طی یک واکنش شکافت هسته ای، این انرژی آزاد می شود.

انرژی پتانسیل الکترواستاتیکی – این انرژی ناشی از برهمکنش بین دو بار الکتریکی است.

 

مقدار کل انرژی ثابت میماند:

قانون بقای انرژی بیان می کند که انرژی نه می تواند ایجاد شود و نه از بین می رود – فقط از یک شکل انرژی به دیگری تبدیل می شود. تنها راه استفاده از انرژی تبدیل انرژی از شکلی به شکل دیگر است.

مثلا موتور خودرو بنزین می سوزاند و انرژی شیمیایی موجود در بنزین را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند.

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی بخش 4 - پایه هفتم

 

خود را بیازمایید صفحه 75 علوم هفتم

مقدار انرژی ای که بدن ما با خوردن یک تخم مرغ آب پز (حدود ۶۰ گرم)، یک گوجه فرنگی (حدود ۵۰ گرم) و یک نان لواش (حدود ۱۰۰ گرم) کسب می‌کند، چقدر است؟

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی بخش 4 - پایه هفتم

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی بخش 4 - پایه هفتم

 

 

 

 

 

 

 

در ابتدا انرژی هرکدام از این خوراکی‌ها را از جدول داده شده مشاهده می‌کنیم و آن را در جِرم هر یک ضرب می‌کنیم و در نهایت اعداد به دست آمده را با هم جمع می‌کنیم.

کیلوژول ۴۰۸ = ۶۰ × ۶/۸ = تخم مرغ

کیلوژول ۴۵ = ۵۰ × ۰/۹ = گوجه فرنگی

کیلوژول ۱۱۳۰ = ۱۰۰ × ۱۱/۳ = نان لواش

کیلوژول۱۵۸۳ = ۱۱۳۰ + ۴۵ + ۴۰۸ = مقدار کل انرژی

سوالات درس 8 علوم هفتم

بعد از مشاهده درسنامه فصل 8 علوم هفتم سوالات درس 8 را نیز میتوانید در این فیلم آموزشی مشاهده نمایید.

ورود به سایت و اپلیکیشن اصلی اموزش ملی

به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *