فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی فصل 8 – پایه هشتم

پلی لیست علوم تجربی پایه هشتم - فصل 8

2 ویدئوها
جزوه

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی فصل 8 - پایه هشتم جزوه علوم تجربی پایه هشتم – فصل 8 (20 صفحه)دانلود

فیلم و جزوه طول سال علوم پایه هشتم درس هشتم – قسمت اول

 

علوم هشتم فصل 8

 

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی فصل 8 - پایه هشتم

 

 

این فصل از علوم پایه هشتم در مورد تولید مثل در جانداران , روش های تولید مثل غیر جنسی , دو نیم شدن , جوانه زدن , هاگ زایی , تولید مثل در جانوران , تولید مثل در انسان و… است.

فصل 8 علوم هشتم

علوم هشتم تولید مثل

تولید مثل فرآیندی بیولوژیکی است که در آن والدین فرزندانی تولید کرده و اطلاعات ژنتیکی را از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کنند. تولید مثل به ادامه نسل و بقای گونه ها کمک میکند و می‌تواند به دو صورت اصلی انجام شود: تولید مثل جنسی و تولید مثل غیرجنسی.

 

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی فصل 8 - پایه هشتم

 

چگونه بچه به وجود میاد علوم هشتم

تولید مثل جنسی

زمانی که یک گامت نر و یک گامت ماده در تولید مثل دخالت دارند , به این روش تولید مثل جنسی میگویند.

در این روش گامت های نر و ماده طی لقاح به هم میپیوندند و یک زیگوت تک سلولی تولید میکنند. زیگوت به یک جنین  تبدیل میشود و متعاقبا به یک فرد ( موجود زنده )  جدید تبدیل میشود.

 

تولید مثل در جانوران

اکثریت جانوران با تولید مثل جنسی به بقای نسل خود ادامه میدهند. ولی یک تعداد کم از جانوران , با روش تولید مثل غیر جنسی به بثای نسل خود ادامه میدهند.

نمونه هایی از حیواناتی که به صورت غیرجنسی تولید مثل می کنند عبارتند از اسفنج ها، کرم های مسطح، شقایق های دریایی، هیدرا، مرجان های سنگی، زنبور عسل، اژدهای کومودو، کرم های موخوره، نماتدها و زنبورها.

در تولید مثل جنسی جانوران : گامت نر با گامت ماده ترکیب می شود و یاختۀ تخم به وجود می آید. به ترکیب شدن گامت نر و ماده لقاح می گویند. یاختۀ تخم، بارها تقسیم، و درنهایت از رشد و نمو یاخته های حاصل از آن، جاندار کاملی تشکیل می شود.

 

 

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی فصل 8 - پایه هشتم

 

 

علوم هشتم درس 8

تولید مثل در انسان

تولید مثل در انسان یک فرآیند پیچیده و هماهنگ است که شامل مراحل مختلفی از تولید سلول‌های جنسی تا زایمان نوزاد است. این فرآیند تحت تأثیر عوامل هورمونی، ژنتیکی و محیطی قرار دارد و نقش مهمی در بقای نسل انسان ایفا می‌کند.

فرآیند تولید مثل در انسان شامل تشکیل گامت ها از طریق فرآیند گامتوژنز است. در این فرآیند اسپرم در نر و تخمک در ماده تشکیل می شود. ادغام گامت نر و ماده منجر به تشکیل زیگوت می شود. به دنبال آن بلاستوسیست تشکیل می شود و اتصال آن به دیواره رحم به عنوان لانه گزینی شناخته می شود. روند رشد جنین در داخل رحم به عنوان حاملگی شناخته می شود و به مدت 9 ماه ادامه دارد.

تخمک در دوران جنینی به تعداد مشخصی تولید می شود. بعد از بلوغ، معمولاً در هر ماه یک تخمک از تخمدان آزاد می شود. این کار معمولاً حدود سن ۵۰ سالگی متوقف می شود.

 

 

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی فصل 8 - پایه هشتم

 

 

تولید مثل در گیاهان

نحوه تولید مثل یک گیاه ساختار ژنتیکی آن را تعیین می کند و به درک ویژگی های آن کمک می کند. وقتی به یک گیاه نگاه می کنیم، می بینیم که از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. قسمت های گیاهی به دو دسته تقسیم می شوند: قسمت های رویشی (برگ، ریشه و ساقه) و قسمت های زایشی (گل).

 

گل می تواند دارای قسمت های نر یا ماده یا هر دو قسمت نر و ماده باشد. گلها وظیفه تولید مثل گیاهان را بر عهده دارند. هنگامی که قسمت‌های نر و ماده با هم تماس پیدا می‌کنند، گامت‌ها با هم ترکیب می‌شوند و میوه‌هایی را تشکیل می‌دهند که دانه می‌دهند. دانه های درون میوه ها جوانه زده و به گیاهان جدید تبدیل می شوند. با این حال، قسمت‌های رویشی گیاهان نیز می‌توانند باعث ایجاد گیاهان جدید شوند.

 

گیاهان فرزندان خود را به روش های مختلف تولید می کنند. اینها به دو نوع تقسیم می شوند: (1) غیرجنسی. (II) جنسی

 

تولیدمثل غیرجنسی به گیاهان اجازه می دهد تا گیاهان جدید را بدون استفاده از دانه تولید کنند، در حالی که تولید مثل جنسی نیاز به استفاده از دانه برای تولید گیاهان جدید دارد.

 

تولید مثل غیر جنسی

تولید مثلی است که فرزندان جدید توسط یک والد تشکیل میشوند.

ساده ترین شکل تولید مثل غیر جنسی زمانی است که یک موجود تک سلولی مثل یک باکتری به دو قسمت تقسیم میشود. وقتی این اتفاق میافتد یک ارگانیسم تک سلولی DNA خود را تکثیر میکند و به دو قسمت تقسیم شده و دو موجود یکسان جدید را تشکیل میدهد.

 

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی فصل 8 - پایه هشتم

 

 

انواع تولید مثل غیر جنسی

انواع مختلف از تولید مثل غیر جنسی وجود دارد که عبارتند از:

شکافت , قطعه قطعه شدن , جوانه زدن , تولید مثل رویشی , تشکیل هاگ و آگاموژنز میباشد.

آگاموژنز: هر شکل از تولید مثل است که گامت نر را شامل نمی شود.

 

فعالیت ص 69 علوم هشتم

 

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی فصل 8 - پایه هشتم

 

پاسخ :

الف ) هاگ زایی

ب ) هیدر ( جوانه زدن )

پ ) دو نیم شدن

 

 

فیلم و جزوه طول سال علوم تجربی فصل 8 - پایه هشتم

 

 

پاسخ: 

روش‌های تکثیر و ازیاد گیاهان:
1- جدا کردن ساقه زیر زمینی یا پیاز گل‌ها: مثل زنبق، نرگس، گلایل
2- قلمه زدن مانند: شمعدانی، بید، مو
3- پیوند زدن مثل: گل سرخ، سیب، گردو
4- خوابانیدن شاخه: مثل: یاس، مو

 

سوالات درس 8 علوم هشتم

در این فیلم آموزشی در اپ و سایت آموزش ملی , استاد محمودی بر علاوه تدریس درسنامه , سوالات درس 8 علوم هشتم را نیز حل نموده است.

 

ورود به سایت و اپلیکیشن اصلی اموزش ملی

به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *